Menu

Sportovci a stravování

10.4.2018 - Sport
Sportovci a stravování

Pokud chcete dosahovat určitých výsledků, určitě tomu musíte přizpůsobit nejen intenzitu tréninku, ale také jídelníček. Jídlo, které denně přijímáte by Vám mělo dodat vyvážený poměr všech potřebných živin. Samozřejmě nesmíte zapomínat na správný příjem dostatečných a správných tekutin. Určitě je potřeba dbát na to, aby byly tekutiny sportovcům dodávány ve zvýšené míře. Zohledněte také to, jaký sport provozujete. Pokud provozujete například nějaký silový sport, budete potřebovat zvýšené množství potravin a hlavně bílkovin.
rajčata s vejcem
V globálu lze však říci, že strava pro sportovce je velmi složitá, protože každý sport má své specifické požadavky. Nicméně je potřeba si uvědomit, že strava pro sportovce obecně vyznává základní pravidla zdravého jídelníčku.

Principy sportovní výživy

Základ každého zdravého jídelníčku, tedy i zdravého a správného jídelníčku pro sportovce, je postaven na principu výživové pyramidy, kterou každý z nás jistě dobře zná. Mezi 55% a 65% by měl být příjem potravy postaven na sacharidech, 20% až 30% stravy by mělo být vhodných tuků, něco mezi 10% a 15% procenty energie pochází poté z bílkovin.
thajské jídlo
Právě podle typu sportovní aktivity se mění uvedené hodnoty. Pozor také na to, abyste nezapomněli na celkový příjem vitamínů a minerálů.

Není nutné, aby si sportovci odpírali nějaké složky z běžného stravování, ale měli by právě dbát na to, aby měli jídelníček pestrý a opravdu zdravý. Je rozumné vyvarovat se smaženým jídlům a klasickým rychlým cukrům.

Kdy co jíst?

Pokud tedy opravdu myslíte vážně změnu stravování a přizpůsobení jídelníčku právě sportu, uvědomte si, že také záleží, kdy co jíte. Pokud si totiž dáte večer sacharidy, i kdyby to byly správné sacharidy, jako jsou třeba ovesné vločky, moc si nepomůžete. Je potřeba vědět, že je rozumné v první třetině dne právě jíst sacharidy. Ideálně tedy při snídani.
dietní salát
Pokud budeme mluvit o bílkovinách, tam je zase rozumné je dát před tréninkem a hlavně po tréninku. V momentě, kdy dotrénujete, dochází k takzvanému anabolickému oknu a tím, že bílkoviny dodáte, se mu vyvarujete. Ne nadarmo se po výkonech pijí proteinové nápoje. Když jste sportovce, v žádném případě nevynechávejte ze stravy tuk. I když se to může zdát jako zvláštní, právě tuk je pro tělo a pro výdej energie velmi důležitý. Hlavně při aerobních aktivitách z něj tělo čerpá energii.